Thursday, July 11, 2013

~~ ramadan tahun ini - melatih anak berpuasa ~~

alhamdullilah,dah 2 hari dah kita berpuasa...syukur masih mampu meneruskan ibadah yg satu ni dgn keadaan badan yg sihat walafiat....bulan puasa pada tahun ini ada sedikit cabaran bagi mama untuk melatih si anak dara tu berpuasa....sebelum2 ni mama x de kesah sgt nak suh dia berpuasa..tapi tahun ni aryanna dah berumur 6 tahun,tahun depan dah darjah satu,so dari skrg dah kena mula ajar dia berpuasa....kalau x bila lagi  kan..kang makin besar,makin liat plak....

tapi mama x de lah kejam sgt nak suh dia berpuasa satu hari penuh..atleast mula2 ni separuh hari pun ok..dan mama cuba fahamkan dia apa tu erti puasa....x boleh makan,minum...kena baca niat puasa,jam berapa sahur dan jam berapa berbuka..bnyk kali dok terang, masih  bnyk kali  tanya jugak,muahahaa....semalam dah terbabas dah..kat sekolah siap makan lagi...dia kata "dah cikgu tanya nak makan x?dia jawap nak lah"...muahahha....dimaafkan pun sbb dia x bgun sahur..sian plak dia kan..so hari ni,kita tgk mcm mana...pagi tadi bangun sekali ngan mama,makan sahur nasi ayam lagi..hikhik....bab nak kejutkan dia bangun,x de masalah..aryanna ni memang yg jenis senang nak kejut..x de nak nangis2...tapi yg kelakarnya pas mandi,siap pakai baju sekolah dah,minta susu plak dia..ketagih la tu...so mama pun x straight sgt...bagilah dia minum..dan sahur dia kira bermula jam 7 lah...hahaha..at least dia mau jugak mencuba berpuasa kan....

ni lah dia anak dara yg dilatih supaya berpuasa....


si adik lak,hmm biasalah masih kecik agikan nak dilatih berpuasa....15 julai ni genaplah dak ammar 2 tahun....kejap je masa berlalu kan.....dah besar pun anak bujang mama....

ni gambar terbaru ammar..fresh lagi..smlm tangkapnya...

p/s raya tahun ni x nak shoping bebanyak sgt,cukuplah yg perlu aje....sbb duit bnyk nak pakai tuk masuk umah baru nnti...harap2 pas raya dah boleh masuk...
Post a Comment