Friday, July 4, 2014

~~ cerita puasa kami ~~

amacam puasa memasing?...ok ke ko?..hehehehe....mama setakat ni masih lagi berpuasa penuh..alhamdullillah...puasa kami tahun ni biasa2 aja..cumanya rasa lebih seronok  sbb tahun pertama berpuasa di rumah sendiri..so hari2 dapat masak sendiri x macam dulu asyik berbuka di rumah ibu..In Sha Allah,setakat ni mama masih lagi memasak sendiri..x jejak lagi kaki di pasar ramadan.x tau lah klu hari minggu ni rasa cam nak jejak gak,nak ubah2 selera hahahaha...

tapi tgk kejadian yg berlaku hari ni, sampai koma disebabkan beli makanan kat pasar tu,jadi takut la pulak...mama pun dah kena kes mcm ni..terjadi kat aryanna sendiri..actualy,puasa ke 4 baru ni,en hubby belikan bihun tuk aryanna...so pas makan tuh,2 3 kali dia asyik ulang alik ke toilet..hanya dia je yg kena mama n en hubby x kena...so mama syak pasti bihun tuh..mujurlah x teruk..menjelang esoknya tuh,dia dah ok..tnya jugak dia takut2 melarat ke nnti..tapi dia kata dia dah ok..uiiii seram mak..lagi pulak budaya beli2 ni boleh sbbkan pembaziran ye jugak...itu pada mama la k..en hubby beli jugak kuih muih baru2 ni,bukannya bnyk pun tu pun x abis,aduiii apalagi ke tong sampah la jwbnya..bazir2...kami sekeluarga dah biasa berbuka mesti makan nasi,sahur pun nasi..hahaha...aduii boringnya hidup..entahlah mama klu x makan nasi,rasa perut tu x padat..so bila dah makan nasi,confirm2 kenyang giler n makan2an lain pun dah xpandang dah..so sbb tu x boleh beli membeli ni..kecuali klu dah teringin sgt...huhuhu...lauk2 biarlah kita yg masak sendiri.dah tentu2 sedap....tiap2 hari dalam dilema memikir nak masak apa...hahaha..yg boleh masuk selera semua..selalu simple2 je mama masak..alaaa x de gmbar menu lah pulak sepanjang bulan puasa ni...

di sni mama listkan menu2 yg mama dah masak.....utk jadi rujukan mama jugak boleh ulang2 lagi...hahah

ramadan 1- sup sayur + hati ayam goreng ( en hubby masak,lauk x meriah sgt sbb barang basah x de sgt dalam peti hahaha ,masak mana ada je )

ramadan 2 -tomyam + ayam masak kicap  + hati ayam goreng lagi

ramadan 3 - cendawan masak lemak putih + goreng kacang panjang + pekasam goreng

ramadan 4 - bawal masak sweet sour + sup daging (beli) + kuih2 (beli)

ramadan 5 - kari ayam + sawi goreng + telur dadar

ramadan 6 - ????? lum fikir lagi tapi cam nak masak sambal udang petai..hmmm...


ok sekarang nak cite pasal aryanna lak,hmm setakat ni satu hari je dia ponteng..gara2 terliur dgn yogurt ..itu mmg favourite dia..huhuhu..x pe lah nak,ada jugak peningkatan dari tahun lepas, puasa separuh hari,tahun ni dah boleh puasa penuh plak....nnti kita beli kasut raya erk..dah janji dgn dia nak beli kasut raya even masih ada kasut yg elok tuk dipakai lagi...


ni gambar di hari pertama puasa..melepet jer....hahaha..sian anak mama..caiyok2...

okes,tu je lah cite ramadan kami..pas ni cite versi raya lak pulak kan..heheheh....
Post a Comment